Nico Rosberg má za sebou jednu z najzaujímavejších ciest vo svete F1. Kariéra, ktorá bola plná vzostupov aj napätých momentov, skončila tak netradične, že to čakal málokto. Na druhú stranu, ak by ste hľadali stelesnenie príslovia, že v tom najlepšom treba prestať, vlastne to bolo úplne logické. Aká bola jeho kariéra a čo všetko dosiahol?
(Zdroj: depositphotos.com)
Nico Rosberg sa narodil 27. júna 1985 v nemeckom Wiesbadene. Aj keď je rodák z Nemecka, vyrastal v detstve v Monaku, ktoré sa stalo jeho domovom.
Jeho otec, Keke Rosberg, bol pritom majster sveta F1 z roku 1982, takže základ a pretekanie v rodine mal, no cestu si k tou hľadal aj sám. S nemeckým a fínskym občianstvom mal na výber, koho bude reprezentovať. Vo výsledku tak v juniorských rokoch jazdil za Fínsko, no v momente, keď sa dostal do Formuly 1, bol už Nemec.
Tak, ako mnoho iných mladých talentov, aj Nico začínal na motokárach. Jazdiť začal už ako jedenásťročný a rýchlo sa ukázalo, že má talent, ale najmä vytrvalosť. Jeho výkony na trati tak neboli len výsledkom mena, ale jeho vlastnej práce a sústredenosti.
V roku 2002 získal titul v nemeckom šampionáte Formule BMW, čo bol jeho prvý veľký výsledok, ktorým zaujal Po úspechu sa presunul do F3, kde jazdil v tíme vedenom vlastným otcom a tu pretekal medzi rokmi 2003 až 2004.
V tomto období dokázal, že patrí medzi najrýchlejších jazdcov v Európe, pričom v roku 2004 skončil celkovo na 4. mieste a pravidelne sa umiestňoval na pódiu. V sezóne 2005 sa pripojil k tímu ART Grand Prix v GP2, kde narazil na konkurenciu. Napriek tomu dokázal hneď v prvej sezóne vyhrať titul a upútal pozornosť Formuly 1.
Do F1 vstúpil Nico v roku 2006, keď podpísal kontrakt s tímom Williams. Hneď v prvom preteku v Bahrajne prekvapil 7. miestom a najrýchlejším kolom.
Debutová sezóna však nebola jednoduchá. Williams mal technické problémy a Rosberg odstúpil až z 9 pretekov. Napriek tomu ale vo svojej prvej sezóne nazbieral 4 body a celkovo ročník zakončil na 17. mieste. Nie oslnivé, ale určite sľubné.
O rok neskôr už prišlo zlepšenie, najmä nový motor Toyota, nový tímový kolega Alexander Wurz a väčšia stabilita. Rosberg pravidelne bodoval, najlepšie v Brazílii, kde skončil 4. Okrem toho bodoval v ďalších 6 pretekoch a sezónu zakončil s 20 bodmi, čo mu vynieslo celkové 9. miesto v šampionáte. To už bol krok vpred.
V 2008 prišlo prvé pódium v kariére a to hneď v Austrálii, kde skončil na 3. mieste. V ďalších pretekoch však už bodoval len sporadicky, pričom 2. miesto v Singapure bolo výnimkou a jeho najlepší výsledok sezóny. Celkovo získal len 17 bodov.
Rok 2009 bol jeho poslednou a súčasne najviac vyrovnanou sezónou s Williamsom. Bodoval v 11 zo 17 Veľkých cien a jeho najlepšie výsledky boli dve štvrté miesta v Nemecku a Maďarsku. Sezónu zakončil s 34,5 bodmi, čo ho v celkovom poradí katapultovalo na 7. miesto. V rámci tímu zatienil aj kolegu, Kazukiho Nakadžimu.
(Zdroj: depositphotos.com)
Koncom roka 2009 Rosberg prestúpil z Williamsu do Mercedesu. V tíme sa stretol s navrátilcom a žijúcou legendou, Michaelom Schumacherom.
Hneď v sezóne v 2010 bodoval vo väčšine pretekov a 3-krát bol na pódiu. Získal 142 bodov a skončil siedmy, pred Schumacherom. Ďalšie 2 ročníky ale boli rozpačité, no v sezóne 2012 získal svoje prvé víťazstvo v Číne a to rovno z pole position.
Rok 2013 začal Rosberg s novým tímovým kolegom, Lewisom Hamiltonom. S novým monopostom Rosberg vyhral 2 preteky a so 171 bodmi skončil šiesty. V 2014 už Mercedes ovládol sezónu a boj o titul sa zúžil len na túto dvojicu. Rosberg vyhral 5 Veľkých cien a získal 317 bodov, no skončil druhý a technické problémy ho pripravili o titul.
Sezóna 2015 sa niesla v podobnom duchu. Rosberg vyhral 6 pretekov, ale viaceré chyby ho opäť odsunuli na 2. miesto. Body však už zbieral stabilne a sezónu zakončil s 322 bodmi. Navyše, posledné tri preteky vyhral, čo mu dodalo sebavedomie.
A presne to sa v roku 2016 vyplatilo a všetko do seba zapadlo. Nico vyhral 4 úvodné Veľké ceny a vybudoval si dostatočný náskok. Potom ešte pridal ďalších 5 víťazstiev a aj keď Hamilton v závere ročníka útočil, Rosberg si druhými a tretími miestami bez problémov udržal vedenie. S 385 bodmi sa tak konečne stal majstrom sveta.
Len päť dní po tom, čo v Abú Zabí získal titul majstra sveta, prišiel veľký zvrat. Nico Rosberg oznámil, že vo Formule 1 končí a to hneď a definitívne.
Rozhodnutie prekvapilo nielen jeho fanúšikov, ale aj fanúšikov Mercedesu. Nico však jasne povedal, že dosiahol, čo chcel, čím pripomenul napríklad Jamesa Hunta. Do sezóny 2016 dal všetko, získal titul a už si nepotreboval nič dokázať.
Po kariére sa rýchlo adaptoval na úplne iný svet. Dnes sa venuje podnikaniu, najmä projektom zameraným na udržateľnosť, zelené technológie a elektromobilitu. Založil iniciatívu Rosberg GreenTech, investuje do startupov, prednáša a vystupuje ako ambasádor nových riešení v oblasti dopravy a energetiky. Z pretekára sa stal podnikateľ.
Stále však je blízko motoršportu. S vlastným tímom Rosberg X Racing sa zapojil do série Extreme E a objavuje sa aj ako expert počas víkendov F1, najmä na nemeckých a britských staniciach. Na trať sa síce už nevrátil, ale svet pretekov neopustil.
Za 10 sezón vo Formule 1 stihol 206 Veľkých cien. Vyhral 23 pretekov, 57 krát sa postavil na pódium a získal takmer 1600 bodov. Má tiež 30 pole position, 20 krát zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov a svoje štatistiky korunoval v roku 2016, kedy získal majstrovský titul. Nie je to síce najdlhšia kariéra v histórii F1, ale Rosberg sa do nej zapísal.
zakúpené na filtreaoleje.sk 26.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 25.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.07.2025